b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>

söndag 5 maj 2019

Beroende av information, del 2



För snart två veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur mitt beroende av information hade gått för långt.
Jag överkonsumerade aftonbladet, expressen, twitter, bloggar, poddar och andra typer av nyhetskällor som i ärlighetens namn inte bidrog ett dugg till mina mål, men det gjorde att jag fick ett behov av att ständigt vara uppkopplad och uppdaterad.

Och följer du 50 stycken poddar så lovar jag dig att du hinner inte lyssna igenom alla varje vecka, vilket gör att högen samlas och det bildade en stor stress att alltid "ligga efter".
Och ärligt talat, MÅSTE jag se Game Of Thrones om jag inte tycker den är 10/10? Kommer mitt liv vara mindre tack vare beslutet att sätta punkt för serier jag inte är passionerad över? Nej.

När jag då fick höra citatet jag nämnde i förra inlägget i ämnet, som jag måste nämna igen då det är så enkelt men ändå så avgörande, så blev det solklart att jag måste prioritera om.

"1 timme om dagen, är 9 40-timmars veckor per år."
Briljant.

Så vad skulle jag göra?

Det jag bestämde mig för var att ta tillbaka kontrollen. Jag skulle rensa rejält i vad för information jag konsumerade. Om 1 timme om dagen gör sådan skillnad på ett år så ville jag lägga minst den timmen på personlig utveckling
Så valet känns givet, minst 1 timme om dagen kommer gå till personlig utveckling framöver. Antingen generell personlig utveckling eller specifika kunskaper för att bli bättre på mitt jobb. Huvudsaken är att den tid jag investerar ger mig något vettigt tillbaka.

Hur har det gått?

Över förväntan måste jag säga. Just citatet ovan tänker jag på när jag är på väg att tappa det och återgå till gamla mönster. Självklart kollar jag fortfarande nyheter, sociala medier och skräp som inte ger mig något, men tiden jag spenderar där har säkert sjunkit med minst 80%.
Min skärmtid har gått ner. De stunder jag faktiskt läser på mobilen så läser jag sådant jag motiveras av, lär mig av eller kollar på TED talks om relevanta ämnen. Lite mer givande än att alibi-scrolla igenom instagramflödet eller läsa aftonbladet.

Jag lyssnar mindre på poddar men framförallt lyssnar jag på andra poddar. Eftersom jag tagit bort så många som i grunden handlade om samma ämne så har jag nu gjort plats för poddar som inspirerar och utbildar mig.

Jag läser mer i böcker. Något jag saknat mycket men sjukt nog ansett att jag inte har tid med. Nu har jag massor av tid bara för att jag förändrade ett negativt beteende.

Vad har det gett mig?

Först och främst, jag är betydligt mindre stressad, både privat och på jobbet. Bara för att jag skalade bort ett beteende som inte gav mig något, otroligt. 

Jag är betydligt mer motiverad tack vare att jag fokuserar på att konsumera sådan information som utbildar eller inspirerar. Det i sin tur gör att jag ser mindre på TV då jag tycker det är mer givande att läsa en bok eller utbilda mig, det bidrar ju dessutom till att nå mina mål.

Jag sover mer. Ja det är sant, jag blir tröttare av att läsa sådant som utmanar mig. Och jag fastnar inte heller i att scrolla på mobilen i 30 minuter innan jag somnar vilket gör mig piggare på morgonen och över hela dagen.

Det kanske viktigaste, jag har börjat att ha tråkiga stunder igen! Det ger mig verkligen supermycket då det är sådana stunder som kreativiteten verkligen hoppar igång. 

Hur gjorde jag?

Nu när du läst hur mycket det bidragit till att skära ner på min stress OCH motivera mig så antar jag att du också vill testa vad du kan förändra? Bra! 
Så här gjorde jag:

  1. Gå igenom din telefon Vilka appar är tidstjuvar, vilka går du in på helt utan tanke och tar intryck ifrån eller spenderar tid på? Vilka sidor besöker du för ofta? Har du mobilspel på mobilen? Följer du meningslösa poddar? Eller 10 poddar om samma sak?
    RENSA! Rensa bort allt som känns meningslöst eller som du verkligen inte behöver eller som du kanske rentav mår dåligt av ( sociala medier). Du kan fortfarande gå in på apparna, poddarna eller vad det nu är, men det blir svårare.
  2. Gör det svårareHar du några appar du vill ha kvar men som kategoriseras in i första kategorin? Flytta på dom, göm dom i en mapp som ligger på ett ställe på telefonen du inte brukar besöka.
    Så gjorde jag och det gjorde att de första dagarna hamnade jag på röstmemon istället för instagram då jag bytt plats på apparna och lagt instagram i en mapp. När jag då sitter och stirrar på röstmemon så fattar jag direkt att " nu har jag öppnat mobilen igen, utan anledning, för att kolla instagram". När den tanken då slagit mig så är inte instagram så attraktivt längre och jag låter bli att gå in majoriteten av gångerna.
  3. Tanka din mobil 
    Du kommer givetvis använda din mobil, hur mycket du än vill sluta.  Se då till att du fyller en del av det tomrum du skapade genom steg 1 och 2 genom att ladda hem appar som ger dig något.
    Det kan vara allt från Ted Talks, appar där du kan skriva in tankar som Evernote eller snabblänkar till sidor med motiverande material. Eller börja följ youtube-konton som producerar innehåll som hjälper dig att bli bättre på ditt jobb.
  4. Läs böcker
    Köp några böcker som hjälper dig att nå dina mål, eller bli bättre på det du vill utveckla.
    Det viktigaste när du väljer bok anser jag är att du bestämmer dig först och främst vad du vill utveckla/lära dig, för att därefter välja en bok att börja läsa och studera.
    Som exempel, om alla dina singel-vänner rekommenderar en bok om hur man hittar sitt livs kärlek. Och du är lyckligt gift, så kommer du sannolikt inte tycka boken är bra, då din situation eller målsättning med boken skiljer sig mot dem som tipsat dig. Så välj ett ämne INNAN du tar råd om vilka böcker som är bäst inom ämnet.
  5. Sätt små mål
    Vissa dagar kommer du vara helt omotiverad att läsa något inspirerade, eller att utbilda dig. Det är okej! Men bestäm dig då för att göra det i 10 minuter, sen får du göra något annat. Därefter kan du välja om du vill fortsätta i 10 minuter till, eller om du ska avbryta. Men genom att bryta ner det till en sådan liten insats så blir det gjort.
    Ett exempel från mig är att förut tränade jag varje lunch, vissa dagar var jag inte ett dugg sugen men då tänkte jag att jag behöver bara byta om och gå runt på gymmet och småträna i 5-10 min sedan kan jag duscha och basta. När jag väl hade bytt om och började gå omkring så började jag träna och därefter blev det ej 5 minuter utan snarare 45 minuters träning, utan bastu. 

Hur mycket saknar jag det jag har tagit bort?

Många poddar, appar, bloggar osv har jag slutat följa. Jag är mindre aktiv på nyhetssajter eller sociala medier. Saknar jag något av det? Nej inte alls. Skulle jag göra det så kan jag ju bara hitta tillbaka, men jag minns inte ens hälften av vad jag tagit bort, så då borde det inte ha varit så viktigt eller hur?

Testa gärna att följa de 5 stegen jag listar här ovan och håll mig gärna uppdaterad kring vad du märke för skillnad. Jag kan varmt rekommendera det! 

3 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) Bindande stavar
    6) Breakup Spells
    7) Dödsstavning
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för en bra blogg, hoppas att få läsa mer! Håller helt med dig om det du skriver i detta inlägg och kommer att återkomma hit ibland för att få inspiration! Hälsningar från Louise (blogg: www.ingenspargris.blogspot.com)

    SvaraRadera
  3. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skicka ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera