b:if cond='data:blog.url == data:blog.homepageUrl'>

måndag 5 juni 2017

Tankar om golf och semester


Sommaren kommer allt närmre vilket gör att golfen som är ett relativt färskt intresse tar mer och mer plats i vardagen och jag försöker så ofta som det är möjligt att ta mig ut på en runda på lediga dagar tidigt på morgonen innan familjen har hunnit vakna till liv.

Just att spela golf och att vara uppe tidigt på morgonen är något jag värdesätter mycket.
Golf är en väldigt utmanande och rolig sport som får mig att slappna av samtidigt som det ger en nyttig mental träning.

För om jag spelar dåligt 2 hål i rad så måste jag hålla psyket i schack för annars är hela rundan förstörd, det finns inte heller någon annan att skylla på om en runda inte går som jag på förhand hade hoppats utan allt är i slutändan helt upp till mig själv.
Så mitt i lugnet får jag lära mig självbehärskning vilket kan vara bra med tanke på mitt tävlingssinne.

Semester 

Med sommaren så kommer ju även semestern och nu är det bara 4-5 veckor kvar till 4 veckors ledighet.
Vi har vissa planer för semestern då vi bland annat ska åka uppåt i landet och hälsa på lite släkt men tankarna har även börjat gå mot att resa utomlands en vecka med en annan familj vi spenderar för lite tid med.

En eventuell utlandssemester går ju dock på en del kostnader, resan i sig lär ju gå på några tusen men även saker som behöver köpas (oavsett) till vår lilla bebis när det ska göras en eventuell debut i annat land.

Det mesta pekar i dagsläget på att vi kommer att åka någonstans förutsatt att vi hittar ett prisvärt alternativ till ett bra familjehotell på en säker plats i världen trots att det påverkar vårt sparande då det är sådant vi verkligen vill unna oss och som är livskvalitet för oss. Förhoppningsvis ska vi hitta något all-inclusive hotell med en maxkostnad om 6-7000kr per person.

Har ni några bra tips på vart man kan resa prisvärt med barn eller allmänna tips kring billiga utlandsresor? Vad planerar ni inför sommaren? Kommentera gärna!

Gillar du inlägget? Dela gärna inlägget och bloggen till andra!

4 kommentarer:

  1. Golf saknar jag, började för två år sen, men förra året blev de inte mycket och lär inte blir de i år heller. Har inte råd att leta bollar i skogen.

    Vi reste med vår dotter när hon va 9 till usa, de funkade faktiskt bra men vi är sugna på en solsemester så kommer ta till mig av tipsen du får :) dock blir de nästa år eftersom vi precis flyttat in i huset.

    SvaraRadera
  2. Glöm inte att fixa pass till minstingen! I god tid! Så här på sommaren är det hysteriska köer på passexpeditionerna och om inte båda föräldrarna är med på plats så måste man skriva på massor av papper med bevittnade fullmakter (som inte får scannas in och mailas eller faxas om man har glömt det). Vet inte var du bor men i Stockholm kan man gå in på passexpeditionernas hemsida och boka tid i förväg, men den närmaste har kanske 3 veckors väntetid och man får ta en utflykt till Norrtälje. Alla måste kunna identifiera sig, även inom EU, alltså behöver barnen också egna pass!

    Annars är mitt bästa tips att ni åker nånstans dit NI vill åka och skaffar ett bra boende (med AC om ni åker till ett varmt land) så blir resan som ni vill ha det. Fundera på om ni och vännerna är inställda på samma slags resa (inkl samma slags standard på boende, restaurang, muséer eller strand mm). Vi skulle en gång åka med goda vänner men hade helt olika tankar på nödvändighet med AC. Därför valde vi olika hotell men sågs ändå varje dag. Kan tillägga att vi hade åkt till detta varma land förut och hade lite hum om vad vi själva stod ut med, att då ha en infant att ta hand om också kräver lite större bekvämlighet än ungdoms-backpacking.

    /Spargrisen

    SvaraRadera
  3. Jag planerar inför sommaren genom att se till att bilen drar så lite bränsle som bara möjligt. När man kör långt gör det här stora pengar vill jag lova :D

    SvaraRadera